fredag 8. januar 2010

Hverdagens skjønnhetsrutiner, andre del


Ja, jeg sminker meg hver dag. Det varierer selvsagt hvor mye jeg orker å klaske på meg hver dag, men sminken gjør at jeg føler meg vel og er viktig for at jeg skal føle at jeg virkelig er våken og klar for en ny dag! Selv om jeg så bare skal være hjemme en dag påfører jeg ansiktet litt sminke. Føler meg rett og slett mer fresh etter dette og er ikke nødvendigvis for å tilfredstille min kjære men rett og slett hovedsakelig for egen følelse av velvære.


Jeg har en solid utfylt sminkepung samt en sminkekurv på badet, men jeg har innsett at bra nok sminke behøver ikke nødvendigvis koste all verden. En får kanskje ofte et inntrykk av at god sminke er det samme som dyr sminke, men jeg mener at du kan få et like så bra resultat uten å nødvendigvis ty til masse eksklusive merker. Som i klesveien, også her prioriterer jeg noe dyrt framfor annet. Det kommer jo mye an på ditt behov vel så mye som din hud sitt behov. Enkelte har kanskje spesielt sensitiv hud og bør da derfor kanskje velge merker rettet mot akkurat dette, andre, som foreksempel jeg, har ganske sensitive lepper. Da er det viktig med leppestifter som ikke tørker ut og/ eller irriterer eller billige lippglosser som tilstopper porene i leppene.


En ting som jeg virkelig ønsker å pressisere er, bytt ut sminken med gjevne mellomrom. Spesielt er det viktig å skifte ut sminken som kommer i kontakt med øynene ofte nok! Når du kjøper dyre merker er det kanskje ikke like enkelt å kaste mascaraen etter en tid om der fremdeles er endel igjen - men noe annet kan være ille før dine øyne. Dette gjelder spesielt dere linsebrukere, som meg selv. Mascarakosten blant annet er fin grobunn for bakterier.


Jeg er veldig nøye på at sminken påføres helt ren hud Vasker og tar på fuktighetskrem samt øyenkrem først. Videre bruker jeg en fondation hver dag. Min favoritt har gjennom lengre tid nå vært MaxFactor sin AgeRenew nr.75,golden. Koster ca.150 kr og selges på kjedebutikker som Cubus, H&M og Vita osv. Det som gjør dette til min desidert største favoritt er at den ikke tørker ut huden min. I tillegg er den enkel å påføre, har en herlig konsitens og sitter lenge. Virkelig i toppen mener jeg, og jeg har prøvd en god del forskjellige fondationer opp igjennom årene.


Videre bruker jeg året rundt et solpudder. Det varierer litt hvilket jeg bruker. Yndlingen er solpudderet fra IsaDora. Legger på et tynt lag etter at fondationen har trukket godt inn i huden.


Har blitt avhengig av å bruke blush/rouge hver dag. Er så fornøyd med et jeg kjøpte fra Maybelline. Er et mineralprodukt. Mineralsminke har jo vært svær hot i en ca to års peiode nå.
På sommeren bytter jeg gjerne ut min favorittfondation mot LOreal sitt TrueMatch mineralpudder. Gjevnt og fint på huden på sommeren og tåler bedre varm temperatur i forhold til flytende fondation

Dere som lurer på hva mineralsminke er, så kan jeg i korte trekk gi en liten innføring i dette.


Mineralsminke er sminke laget av naturlige mineraler. Dette være for eksempel bismuth, oxyklorid, jernoksider, mica, ultramarin og sink. Mineralene er kvernet til et fint pulver som kan applikeres med en sminkekost. Mineralsminken har mange svært positive egenskaper. En ting er at det er renere produkter og da ogs tryggere for personer med sensitiv/følsom hud. Videre så tåler mineralsminken vår kropstemperatur bedre og vil derfor ligge gjevnere og lenger i huden. Det er viktig å bruke en god børste og påføre mineralsminken jevnt i ansiktet.

Nederst i innlegget har jeg lagt inn en ett år gammel artikkel som tar for seg litt mer rundt dette med mineralsminke amt dyre produkter kontra billige. Litt interessant synes i allefall jeg.


Øynene får daglig et strøk med sort eyeliner ovenfor øyenlokket. Jeg bruker også noe mørk,dus øyenskygge på ytterkanten av hvert øyenlokk og passer på at det blir en gjevn nedtoning ved hjelp av sminkekost. Kan vise bilder av hvordan jeg gjør dette siden.

Avslutter øynene med MaxFactor False Lash Effect Mascara , farge sort. Jeg bare elsker denne!


Leppene tegner jeg innimellom opp med lipliner i samme farge som min favoritt leppestift fra Rouge Volupte, nr2. Denne er bare helt fantastisk! Gir og bevrer fuktighet i leppene og har en helt fantastisk farge, etter min smak. Bruker diverse lipgloss utenpå utover dagen. Er veldig glad i en Rose lipgloss fra L'Occitane, den er virkelig å anbfale. Kanskje ikke beste på fukt men likevel, nydelig farge!!!


Å legge sminken behøver ikke å ta mer enn 5 minutter så sant en har dreisen på det.

Så noen tidstyv vil jeg ikke si det er for meg. Jeg kaller det 'hverdagsmagi' - tryller et trøtt fjes om til friskt og våkent på null komma niks. En absolutt nødvendighet for mitt vedkommende, som sagt for å føle meg frisk og rask og klar for en ny dag :-)
Øyenbrynene mine permanent farger jeg med gjevne mellomrom med Sort Depend hurtigfarge og trimmer de samtidig som jeg etterfyller med farge. På denne måten er brynene til en hver tid fine og velstelte ;-) Slipper stresse med det i hverdagen i allefall


Artikkel om billig mineralsminke:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

min datter og meg

min datter og meg

Følgere

Om meg

Oslo, Norway
Hud&kroppsterapeut