torsdag 7. januar 2010

Hverdagens skjønnhetsrutiner, første del




Etter oppfordring tenker jeg å blogge litt om mine daglige velvære/hudpleie rutiner samt framheve mine favoritter innenfor skjønnhetspleie. Det er en venninne av meg som påstår at jeg alltid ser så velpleid og glamorøs ut. Morsomt! Veldig hyggelig å høre, men må innrømme at jeg har ikke så innmari avanserte eller spennende rutiner i hverdagen. Som småbarnsmamma er det heller ikke bare enkelt å prioritere lang tid på badet, enkelt å sette seg selv litt i andre rekke, kanskje litt for lettvindt av og til...


Men man lærer med tiden å bli mer effektiv!

Jeg har blitt mye flinkere å kombinere dusj, kurer og ansiktskrubb foreksempel. Vasker håret med shampoen JFC hampo Color Renew - En pigmentert shampo som som fjerner gulskjær i håret og/eller korrigerer missfarging etter bleiking av håret.
En til to ganger i uken avslutter jeg hårvasken med en god,intensiv hårkur da jeg har utrolig tørt hår etter all denne bleikingen. Foretrekker Redken Extreme. Denne inneholder godt med poteiner og er svært drøy i bruk. Mens hårkuren virker i noen minutter, skubber jeg gjerne kropp og ansikt. Bruker ingen dyre, spesielle merker, men elsker virkelig produktene!


Kroppen skrubber jeg med NuSpa sin skrubb med grape(druer). Oppfriskende og herlig fuktighetsgivende.

I ansiktet foretrekker jeg produkter fra apotek eller heleskosten, spesielt nå på vinteren. Tilhenger av merket Cosmica på apoteket. Har ansiktsskrubb,ansiktskrem, øyen krem og rens fra deres serie. Bruker produktene for normal til tørr og sensitiv hud, helt perfekt for meg :-)
Det er også godt å få barbert legger og legge en ansiktsmaske mens hårkuren virker. Jo mer egenpleie, jo bedre føler en seg etterpå, også på vinteren selv om kroppen da normalt er dekket til av lagevis med masse klær.


Nå som det er litt ekstra kaldt og jeg lett får tørre flekker i ansiktet, bruker jeg i tillegg Rosen kremen fra Dr.Hauscha som du finner i de fleste helsekost forretninger. Innimellom, de gangene jeg har litt ekstra tid til overs, unner jeg meg gjerne en ansiktsmaske etter dusj og skrubb. Favorittansiktsmasken min er også fra Cosmica. En varmende ansiktsmaske som er helt herlig å ha på. Virkelig noe kliss, men varmende effekt som stimulerer blodsirkulasjoen og huden føles herlig myk etterpå :-) Lar gjerne ansiktsmasken og hårkuren virke samtidig samtidig som jeg nyter en god kopp te. Herlig alenetid på badet er godt for en sliten småbarnsmamma ;-)


Nå i vinterhalvåret blir huden fort bleik og gussen. Bruker gjerne en kroppskrem med litt selvbruning. Favoritten er Loreal sin kroppskrem med selvbruningseffekt :-)


Albuene mine blir knusktørre på vinteren. Kroppsskrubb i dusjen hjelper mye, men tar i tillegg gjerne på litt av minien min sin Loccbase krem. Hun får enormt tørr hud nå på vinterhalvåret og denne er super på tørr hud som lett blir rød og irritert.

Litt neglelakk på tær og fingernegler er undervurdert og hjelper veldig på også om vinteren selv om tærne som regel er godt innepakket i raggsokker ;-)

Avslutter alltid med en dæsj parfyme selv om jeg bare skal gå hjemme.

Jeg tror at det er viktig å unne seg selv litt alenetid som dette på badet selv i en hektisk hverdag. Det gjør noe med selvfølelsen ens. Og det er jommen ikke store grep som skal til, gjelder bare å prioritere seg selv litt og samtidig finne en måte gjøre mest mulig på den lille tiden man får tildelt. Jeg er jo litt voldsom i noens øyne kanskje, men tenner gjerne stearinlys, spiller herlig musikk og tar med meg en god kopp te på badet om jeg skal virkelig kose meg, eller enda bedre, om jeg tar egenpleien på kvelden er det fantastisk herlig å ta med seg et stort glass herlig rødvin ... Bare å nyyyyte. Etter jeg da er ferdig pakker jeg meg godt inn i den fantastiske morgenkåpen jeg fikk av mamma til jul. Herlige ulltøfler og bare koooser meg i sofakroken med pelspledd og resten av vinglasset.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

min datter og meg

min datter og meg

Følgere

Om meg

Oslo, Norway
Hud&kroppsterapeut