fredag 15. januar 2010

Trening før sommeren... :-) Pilates..Yoga...


Sakte men sikkert nærmer det seg varmere tider *drømme drømme*
Jeg har satt meg mål for denne sommeren - skal møte den forberedt i år! ;)

Før den tid skal jeg få trent litt mer enn hva jeg har hatt anledning til den siste tiden. Gjelder å sette av tid og prioritere det selv om det gjerne er andre ting jeg ønsker å bruke fritiden min på- Så enkelt å bare være med sin kjære og barn når man først har 'sammen tid', men kjæresten lover å stille opp som barnepasser for lille mini så det er ingenting i veien for at jeg kan bruke litt tid på treningen. :-)

Det blir vel å fokusere på styrketrening og pilates/yoga tenker jeg. Ikke noe behov for å gå mer ned i vekt, bare å få strammet opp litt her og der samt få energi og overskudd, noe treningen gir meg.

Pilates er en helt fantastisk treningsform for alle, og da spesielt dere som er som meg. Som kanskje ikke ha det største behovet for en vektnedgang, men ønsker å stramme opp, bli litt smidigere og ikke minst, få en sterkere kropp!!! :-)


Legger inn noen argumenter for hvorfor trene pilates :

Du får en sterk, smidig og balansert kropp.
En kropp som fungerer bedre i hverdagen
Pilatestrening forebygger plager
Pilates gir en flott og sunn kroppsholdning
Du blir kroppsbevisst og får bedre kroppskontroll
Balansen bedres
Bedre pustemønster
Du får flottere figur
Mer energi
Reduserer stress


Så det er bare å sette igang med treningen folkens!!! :-)

Mange lurer kanskje på hva som egentlig er forskjellen på yoga og pilates. Forstår godt at en lurer på dette da treningen utad kan se ganske så likt ut og lett glir over i hverandre.

Skal prøve å enkelt forklare forskjellen på de to treningsformene :

I Yoga puster du dypt inn og ut gjennom nesen med fokus inn i deg selv. Du lytter til hvordan kroppen har det i de ulike øvelsene. Dessuten bruker du pusten for å slappe bedre av og komme dypere inn i øvelsene.

I Pilates bruker du en raskere pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen og jobber mer etter contract- release metode (trekk sammen og slapp av).

Både Yoga og Pilates fokuserer mye på kjerne-muskulatur med øvelser for å fremme god holdning og skape balanse i kroppen.

Yoga kan gi deg bedre kontakt med deg selv og er ypperlig for å få bedre bevegelighet, mens Pilates er bra når du vil svette litt mer og vil at det skal svi litt i musklene.

Jeg anbefaler gjerne å kombinere disse treningstypene. Mange treningssenter som SATS, SPENST og ELEXIA for å nevne noen, tilbyr ofte saltimer både med yoga og pilates og noen kanskje kombinerte former. Virkelig verdt å prøve!!! :-)
Så det er bare å kaste seg uti det folkens! Treningen gjør sitt både for kropp og sinn. Gir overskudd, godt humør og ikke minst kroppen din har godt av det! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

min datter og meg

min datter og meg

Følgere

Om meg

Oslo, Norway
Hud&kroppsterapeut