mandag 25. januar 2010

Perfekt pleie for tørr vinterhud


Jeg tenkte å dele litt av mine triks og erfaringer til hvordan holde ansiktshuden fin og smidig gjennom en kald vinter samt hvordan videre se til at sminken sitter fint også på en vintertørr og bleik hud.

For det kan være en utfordring dette å holde en fin look uten å se oversminket ut på vinteren...

Vinteren byr jo gjerne på skarpt dagslys og lave temperaturer som gjerne tørker ut huden vår og gjør at vi lett flasser til tross for bruk av gode fuktighetskremer. Og på vinteren føler jeg meg i allefall gussen og bleink ut uten sminke. Så gode sminke - og pleietips takk?! :-)

Jeg begynner i dag med å dele tips og erfaring om hvordan pleie huden inn og utvortes, videre vil jeg siden foreta meg sminketips til vinterhuden :)


Riktig hudpleie er alfaomega for vinterhuden.

La oss først ta for oss selve pleien av huden direkte :
Da huden min er noe tørr på vinteren, foretrekker jeg å bruke en rensemelk eller evt renseolje i stedenfor såpe. Min rensemelk skal skylles av med varmt vann. Jeg bruker gjerne en klut til å vaske av rensemelken. Det er altfor mange der ute som bruker vanlig såpe til vask av ansikt. Dette er noe jeg ikke anbefaler dere å gjøre. Såpe inneholder kjemikalier som stjeler nødvendig olje fra huden. Om du skal rense ansiktet, se etter rensemelk, skum eller gelè som er mild og såpefri.

Etter rensen bør du bruke en lotion/toner som fullfører renseprosessen.
Det er et vanlig problem at tørr hud ikke klarer å kvitte seg med døde hudceller. De døde hudcellene blir liggende som et tørt lag utenpå huden, slik at fuktighet og pleiende stoffer ikke trekker inn. To til tre ganger i uken, eksfolierer/skrubber jeg derfor ansiktshuden med en mild peeling etter rens nå på vinteren. Etter å ha utført skrubben, legger jeg gjerne en fuktighetsgivende ansiktsmaske.

Er huden svært tørr, anbefaler jeg deg å innimellom bruke en ansiktsolje. Jeg kan anbefale Pevonia sin 'Aromaterapi face oil "Jouvence"' - den er svært rik på vitamin E, en antioksidant som bekjemper tørrhet i hude og gir den næring. Oljen kan brukes under fuktighetskremen både morgen og kveld.

Det går også an å prøve kaldpresset avokadoolje på tørr hud. Denne er også svært næringsrik og super på vintertørr hud. Rik på vitamin A,B, D og lecitin. Det går an å kjøpe avokadoolje blant annet i helsekostforretninger. Masser inn et tynt lag i huden under fuktighetskremen og la 'virke' over natten :)

Avslutt alltid hudpleierutinen din med fuktighetskrem.
På vinteren bruker jeg en fet krem både morgen og kveld. En ting du skal ha øyenen åpne for er ordet : Hyaluronsyre
Dette er en av de aller viktigste ingrediensene i kampen mot tørr hud da den holder utrolig godt på fuktighet. Syren finnes naturlig i det midterste laget av huden.
Syren har evnen til å binde tusen ganger sin egen vekt i vann, og sørger for å holde hudlagene godt gjennomfuktet. Hyaluronsyre er en av ingrediensene du bør se etter når du velger hudpleieprodukter, og på innholdslister kalles det ofte sodium hyaluronate eller hyaluroan.
Husk at den viktigste oppgaven til fuktpleie er å ta vare på hudbarrieren, som er det ytterste laget i huden. Blir hudbarrieren svekket, mister vi fuktighet fra de dypere lagene i huden, og huden blir dehydrert.

Innimellom smører jeg inn øyenvippene og øyenbryn med litt balsam og lar virke litt før jeg skyller av. Dette er helt supert om du, som meg, flittig benytter deg av mascara. :) Supert å gjøre dette samtidig som ansiktsmasken virker for eksempel :) - to fluer i en smekk liker vi! ;)


La oss ta for oss innvortes pleie av huden :
Drikk mer vann!
Dette er definitivt det viktigste rådet, som jeg desverre må innrømme å være altfor dårlig på å følge selv... Nok inntak av vann er med på å holde huden sunn og opprettholde riktig fuktighetsbalanse.

Fettsyrer!
Omega-3 er essensielle fettsyrer som må tilføres fra mat fordi kroppen vår ikke produserer det selv. En av de rikeste kildene til slike fettsyrer er fet fisk, og de to viktigste Omega-3-fettsyrene er EPA og DHA. Spiser du lite fisk bør du ta kosttilskudd med Omega-3.
Disse fettsyrene er viktig for alle celler i kroppen, deriblant hud- og hårcellene. Sliter du med tørr hud, kan Omega-3 være løsningen. Cellene blir mer fleksible, og dermed blir huden myk og smidig. Studier har dessuten vist at jevnlig inntak av Omega-3-fettsyrer beskytter huden mot solbrenthet. Også Omega-2 og -6 er bra for huden. De smører huden innenfra ved at fettsyrene tas opp i cellene og den tørre huden tilføres fett.
Omega-6 har også positiv effekt ved eksem og tørr hud. Et bra alternativ kan være Nattlysolje som inneholder mye Omega-6. Det kan gi en fuktighetsbevarende effekt i det øvre hudlaget og hjelpe ved kløe.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

min datter og meg

min datter og meg

Følgere

Om meg

Oslo, Norway
Hud&kroppsterapeut